Millaista on ajella Suomi päästä päähän ja vielä vähän pidemmälle? Sen pääsivät jälleen kuljettajamme viime viikolla kokemaan viedessään asiakasryhmät nauttimaan Lapin tarjoamasta eksotiikasta.

Tilausajokuljettajamme ajavat hyvin erilaisia reittejä ja asiakasryhmiä. Välillä käydään koululuokan kanssa uimahallissa ja tiedekeskuksessa tai esimerkiksi eläkeläisten kanssa teatterissa päiväretkellä. Toisinaan työ vie kuljettajan kauemmaksikin pois kotoa, jolloin matkan päällä vierähtää useampi yö.

Yksi tällainen pidempi retki suuntautui kuluneella viikolla Lappiin sekä Norjaan, aina Jäämeren rannalle asti. Pitkiä ajomatkoja suunniteltaessa, on liikennesuunnittelun huomioitava ajo- ja lepoaika-asetukset huolellisesti. Kysyttäessä reitti- ja aikataulusuunnittelun onnistumisesta kuljettajilta, kertovat he suunnitelmien olleen erittäin onnistuneita kokonaisuutena.

Mercedes-Benz Travego - Auringonlasku Saariselällä, joulukuu 2023. (kuvat T. Westerlund)
Mercedes-Benz Travego – Auringonlasku Saariselällä, joulukuu 2023. (kuvat T. Westerlund)

Kuljettajamme lähtivät kolmella bussilla matkaan kansainvälisen opiskelijaryhmän kanssa Helsingistä, suuntana Lappi. Helsingistä matkaan lähteneet kuljettajat toivat autot ja matkustajat Ouluun, josta sitten seuraavat kuljettajat ottivat ryhmät vastuulleen ja jatkoivat matkaa pohjoiseen. Pysähdys Rovaniemellä Napapiirillä ja Joulupukin luona vierailu oli toki ohjelmassa, ennen kuin matka jatkui kohti Inaria.

Konkkaronkan tukikohta oli Saariselällä, josta sitten eri päivinä retket suuntautuivat eri puolille Lappia, ja aina Norjaan Jäämerelle asti. Matkan aikana kuljettajamme pääsivät itsekin osallistumaan ryhmän mukana mm. hiihtämiseen ja luisteluun, joiden saloja pystyivät opastamaan asiakkaille, olihan kuljettajiemme joukossa mm. ex-kiekkoilija ja nykyäänkin aktiivisia talviurheilun harrastajia. Todellisia asiakaspalvelun ammattilaisia meillä kuljettajina!

Yhtenä päivänä seurue ylitti Norjan rajan Näätämössä, josta matka jatkui kohti Finnmarkia ja Pykeijän kylää, jonne johtava tie on hyvin kapea ja talvella entistä kapeampi. Näillä teillä ajettaessa vaaditaan kuljettajalta erityistä osaamista ja ajoneuvon hallintaa. Välillä ei voi kuin toivoa, ettei olisi vastaantulijoita olisi jonoksi asti. Kylässä olevasta paikallisesta ravintolasta saa kuulemma ehkäpä parasta kalakeittoa.

Norjassa asiakkaat pääsivät saunomaan ja rohkeimmat Jäämereen uimaan. Varmasti etenkin Etelä-Euroopasta lähteneille opiskelijoille melkoinen elämys nähdä ja kokea Lapin lumoa ja taikoja, kohdata myös esim. poroja keskellä autoteitä (niitä kuljettajiemme piti herkeämättä varoakin), ja ylipäänsä olla todistamassa talven ihmemaata ja taivaalla loimuavia revontulia.

Lehtimäki Premium - Matkalla Norjaan Jäämerelle (kuva: T. Westerlund)
Lehtimäki Premium – Matkalla Norjaan Jäämerelle (kuva: T. Westerlund)

Ammattikuljettajamme varmistivat turvalliset ajomatkat seurueille koko Lapin matkan ajan. Sääolosuhteet voivat vaihtua etenkin Jäämeren rannalla nopeastikin, joten kuljettajan on oltava herkeämättä valpas. Kilometrejä retkellä tuli yhden kuljettajan ajettavaksi lähes 2000 viiden päivän aikana. Melkoinen matka!