Retro museobussi
Entisöity Museobussi vm. 1960 on näyttävä klassikko esim. hääkuljetuksiin, merkkipäiviin tai yritystapahtumiin keväällä, kesällä ja syksyllä.
Ulkonäkönsä vuoksi ”Kameliksi” kutsuttu Büssing TU 4500 Emmelman tarjoaa matkustajilleen muistorikkaan kyydin ja raikkaan tuulahduksen 60-luvulta. Tilausajouransa se aloitti liikennöimällä Euroopassa reittejä Hampurista ja Baselista Roomaan ja Pariisiin. Matkustajia bussi sai lentoteitse kuljetetuista suomalaisista.
Vuonna 1963 Kameli tuotiin koti-Suomeen. Täällä se palveli niin tilausajoliikenteessä kuin reittiliikenteen ruuhkavuoroillakin. Reilun kymmenen vuoden palvelun jälkeen auto myytiin yksityiselle omistajalle ja se muutettiin retkeilykäyttöön asuntoautoksi. Näihin aikoihin sillä ajettiin Euroopan maanteitä yli miljoona kilometriä.
1980-1990 luvuilla Suomen Turistiauto entisöi auton entiseen loistoonsa. Täysin peruskorjattu ja entisöity 35-paikkainen turistibussi tarjoaa nykyään ikimuistoiset, tyylikkäät kyydit lyhyissä tilausajoissa.
TU 4500 on nykyään lajissaan maailman ainut säilynyt yksilö. Ansaitsemaansa huomioita ja kunnioitusta nauttivan Kamelin ulkonäkö on palkittu ja huomioitu sekä bussibongareiden keskuudessa että alansa kauneuskilpailuissa.
Teknistä tietoa:
Alusta: Büssing TU 4500
Koti: Emmelman
Pituus: 9,9 m, Leveys: 2,3 m, Korkeus: 3,1 m
Kokonaispaino: 10 655 kg
Moottori: V6, 5,43 l (110 hv)
Huippunopeus: n. 100 km/h